Kan cirkulær mode redde verden?
Cirkulær mode – ægte fremgang?
Der er kommet et nyt buzz-word inden for bæredygtighed; cirkulær mode. Et princip der ændrer hele mode industrien, fra top til tå, ved at kigge på alle trin i et stykke tøjs levetid. Og, især, at der skal købes færre stykker tøj.
Når man ser på de største udledere af drivhusgasser og især CO2, er det ikke overraskende, at energi industrien er den største synder. Men færre mennesker kender til 2. pladsen; mode-industrien (1)
Det er fast-fashion bølgen, der er problemet.
Den hurtigt skiftende mode, med skiftende trends hver par måneder, hvilket kræver hurtig, effektiv og billig produktion af enorme mængder tøj. Tænk bare på hvor ofte du hører sætninger som ”så er den nye efterårskollektion landet”
Mange mode-brands kradser kun i overfladen af ægte bæredygtighed, andre er skyldige i direkte forsøg på greenwashing.
At udskifte plastikposer med papir eller benytte økologisk bomuld vil ikke standse klima krisen.
Selv initiativer der virkelig gør en forskel på CO2 udledning eller vandforbrug bliver ofte igangsat af brands, med det formål at sælge mere tøj.
Rigtig bæredygtighed kan sandsynligvis kun opnås med cirkulær mode – at kigge på hvert eneste trin i værdikæden af et stykke – og optimere produktion, så hvert eneste stykke tøj holder længere og folk køber mindre.
Hvor slemt er det?
Vi ved alle, at det er vigtigt at passe på klimaet. At bruge mindre plastik, cykle når vi kan og genbruge vores affald.
Hvorfor tænker man så sjældent på det, når det kommer til ens tøj?
I 2019 brugte Europa 1.679.791.197.269 danske kroner på tøj og mode.
Det er 1.679 milliarder kroner. Bare i Europa. På et år.
På verdensplan i 2019 var tallet 1,9 billioner amerikanske dollars og forventes at stige til over 3 billioner amerikanske dollars ved år 2030.
Det er 19.074.750.000.000 danske kroner.
I snit er det 16 stykker nyt tøj om året pr mand. (2)
Der bliver altså købt rigtigt meget tøj.
Der bliver også tilsvarende smidt rigtigt meget ud. I en rapport af Miljøstyrelsen fremgår det, at af de 75.000 ton tøj der bliver købt om året, bliver 42.000 ton brændt på affaldsforbrændingerne.
En analyse af tekstil fra dagrenovation viste, at 26% af de 42.000 ton stadig kunne bruges som tøj, 23% kunne genbruges og yderligere 37% kunne bruges i andre markeder (3)
Hvad gør det så?
Produktionen af tøj, sko og andre modegenstande udleder 1,2-1,7 milliarder ton CO2 om året. Det er mere end flyindustrien og shipping industrien – tilsammen. Til sammenligning udleder hele Danmark, altså alt hvad vi laver, producerer og forbruger, 61 millioner ton CO2 om året.
Dertil kommer at modeindustrien bruger 11% af det samlede ferskvandsforbrug
Og yderligere enorme mængder olie og giftige kemikalier, for langt det meste tøj er nemlig plastik. Det giver naturligvis også et helt andet problem, med mikroplast i havene, men det må blive en anden gang.
Mange mærker skal naturligvis have ros for at gøre noget – Adidas har sænket deres CO2 udledning med 12% og Kering (dem der laver bl.a. Gucci) med hele 36% (4)
Cirkulær mode
Men problemet er og bliver produktionen af nyt tøj. Og kvaliteten af det. Hvor mange har ikke smidt sko ud, fordi sålen er slidt igennem? Men hvad hvis der blev produceret en ny sål og skoen repareret, i stedet for at producere en helt ny sko?
Eller et par jeans der er slidt hul på knæene? En lap koster meget mindre at producere, end et par nye bukser. Hvis de er helt ødelagte, kan fibrene så genbruges andre steder? Klude, pudefyld, etc?
Det er tankegangen der er vigtigt i cirkulær mode – og ikke kun som forbruger – også hos producenten.
Både producent og forbruger har et ansvar, at tøjet produceres til at holde, repareres når det trænger og ikke smides ud.
Som cirkulerende mode.
Derfor er pre-loved både godt for dig, din pengepung og din planet.
Kilder:
(1) https://news.un.org/en/story/2019/03/1035161
(2)
https://www.statista.com/topics/965/apparel-market-in-the-us/
(3)
https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2018/jun/kortlaegning-af-tekstilflows-i-danmark/
(4)
https://www.nl.kearney.com/consumer-retail/article/?/a/can-circularity-save-the-fashion-industry